Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου 2013

Σοβαρό το πρόβλημα της έλλειψης προγραμματισμού ενεργειακής αναβάθμισης των σχολικών μονάδων της Κέρκυρας.

ΕΡΩΤΗΣΗ
του βουλευτή Κέρκυρας του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανου Σαμοΐλη

Προς τους κ.κ. Υπουργούς:
-          Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής
-          Παιδείας και Θρησκευμάτων
-          Εσωτερικών

Αρ. Πρωτ. 1584/12.09.2013

Θέμα:  Σοβαρό το πρόβλημα της έλλειψης προγραμματισμού ενεργειακής αναβάθμισης των σχολικών μονάδων της Κέρκυρας.

Από το 2007 ξεκίνησε μια ελπιδοφόρα προσπάθεια, τόσο από τον ΟΣΚ (Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων) όσο και από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, για τη δημιουργία ενεργειακών – βιοκλιματικών σχολείων και τη μετατροπή των παλαιοτέρων σε ενεργειακά αυτόνομα κτίρια. Παρ' όλα αυτά, είδαμε ότι η ένταση των προσπαθειών και το εύρος των χρηματοδοτικών σχεδιασμών, ήταν πολύ κατώτεροι των προσδοκιών, γεγονός που αποδεικνύει ότι τα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας στα δημόσια σχολεία, δεν βρίσκονται στις επιλογές πρώτης προτεραιότητας των αρμόδιων φορέων των Υπουργείων.
 
Σήμερα, η πλειοψηφία των σχολικών μονάδων, δεν έχει καν σκεφτεί την αξιοποίηση τέτοιων προγραμμάτων, με μοναδικές εξαιρέσεις κάποια σχολεία στην Αττική, τη Θεσσαλονίκη, την Αλεξανδρούπολη, το Ηράκλειο, τη Λάρισα, την Κατερίνη, την Κοζάνη  κλπ. Από τα 14.500 δημόσια σχολεία της Ελλάδας, μόλις μερικές εκατοντάδες, έχουν προχωρήσει σε ενεργειακούς σχεδιασμούς και αυτά κυρίως λόγω της ευαισθητοποίησης των καθηγητών και κάποιων μελών της τοπικής αυτοδιοίκησης.
 
Πολλά από αυτά τα προγράμματα, είχαν - και συνεχίζουν να έχουν - υψηλό δείκτη ωριμότητας και θα μπορούσαν να εξασφαλίσουν αποδοτικές επενδύσεις στο κράτος, παρ' όλες τις γραφειοκρατικές δυσκολίες που πρωτοπαρουσίασε η υλοποίησή τους. Το σημαντικότερο όμως όφελος αυτής της προσπάθειας, είναι ότι θα δημιουργηθούν  «εργαστήρια» περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, όπου μέσω της εξοικείωσης με τη σωστή διαχείριση της ενέργειας, θα εμφυσήσουν μια διαφορετική οικολογική αντίληψη για τη ζωή, τόσο στα παιδιά όσο και στις τοπικές κοινωνίες. Με άλλα λόγια, θα δημιουργήσει πολίτες ευαισθητοποιημένους σε θέματα προστασίας του περιβάλλοντος, εξοικονόμησης ενέργειας και μείωσης των αερίων του φαινομένου του θερμοκηπίου. (Ένα μόνο “πράσινο” σχολείο, με εγκατεστημένη ισχύ 6,7 kw, μπορεί να παράγει ενέργεια σε ετήσια βάση, μέχρι και 8.500 kwh, δηλαδή να παράγει περισσότερη ενέργεια από ότι χρειάζεται, εξοικονομώντας περίπου 1.800 ευρώ το χρόνο, μειώνοντας παράλληλα τις εκπομπές αερίου του θερμοκηπίου κατά 10 τόνους το χρόνο).
 
Στο νομό της Κέρκυρας, το Υπ. Παιδείας το 2010, έστειλε μια εγκύκλιο με θέμα : “Ειδικό πρόγραμμα ανάπτυξης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις” που κοινοποιούσε την ΚΥΑ των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος [ΦΕΚ 1587/τ. Β΄/22-09-10], βάσει της οποίας, δικαίωμα ένταξης έχουν τα σχολεία σαν ΝΠΔΔ τα οποία έχουν στην κυριότητά τους το χώρο στον οποίο εγκαθίσταται το φωτοβολταϊκό σύστημα και ως διαχειριστής μπορεί να φέρεται η Σχολική Επιτροπή. Αφού ο Δήμος Κέρκυρας, έκανε μια σύντομη διερεύνηση των προϋποθέσεων υλοποίησης αυτού του προγράμματος, με αρνητική κατάληξη, το όλο ζήτημα ξεχάστηκε και ουδέποτε επανήλθε στο προσκήνιο. Έμεινε σε όλους τους πολίτες, μια ασαφής εικόνα που τροφοδοτούσε πρόχειρες και επιπόλαιες απόψεις, γύρω από τα νομικά εμπόδια και την έλλειψη οικονομικών πόρων. Επίσης, τον Απρίλιο του 2012, το ΥΠΕΚΑ προκήρυξε το πρόγραμμα  «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΙΙ» για χρηματοδότηση παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας, που υλοποιούνται από τους Δήμους. Ο προϋπολογισμός του προγράμματος ανέρχεται σε 107 εκατ. ευρώ και οι προτάσεις χρηματοδοτούνται κατά 70% από τους πόρους του προγράμματος και κατά 30% από τους Δήμους.  Ούτε όμως αυτή η δυνατότητα, απασχόλησε σοβαρά το Δήμο Κέρκυρας.
 
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί Περιβάλλοντος Ενέργειας κ' Κλιματικής Αλλαγής και Παιδείας κ' Θρησκευμάτων:
  1. Ποια μέτρα προτίθενται να λάβουν, για την καίρια στήριξη της τοπικής αυτοδιοίκησης, ώστε σε συνδυασμό με την αξιοποίηση χρημάτων του ΕΣΠΑ, να δημιουργηθούν χρήσιμες ενεργειακές υποδομές στις σχολικές μονάδες του νομού Κέρκυρας; Προτίθενται να αυξήσουν τα κονδύλια προς τους ΟΤΑ, για τη δημιουργία ενός πρότυπου προγράμματος κατασκευής βιοκλιματικών σχολείων και τη δημιουργία πιλοτικών προγραμμάτων εξοικονόμησης ενέργειας στα σχολικά κτίρια, που θα δώσουν ενεργειακή αυτάρκεια και έσοδα στις σχολικές μονάδες;
  2. Έχουν επικαιροποιηθεί και καταγραφεί όλες οι ανάγκες των Δήμων στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, με στόχο να προκύψει ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο για την επόμενη πενταετία, με το οποίο θα αναβαθμιστούν ενεργειακά τα σχολικά κτίρια στα Ιόνια Νησιά;
Ερωτάται ο κ. Υπουργός Εσωτερικών:
  1. Ποιους συγκεκριμένους στόχους, θέτει ο Δήμος Κέρκυρας κατά το τρέχον σχολικό έτος, για την εφαρμογή μιας ενεργειακής πολιτικής που θα στηρίζεται στη χρήση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, στις σχολικές μονάδες του νομού;
  2. Γιατί έως τώρα ο Δήμος Κέρκυρας, δεν αξιοποίησε κοινοτικά κονδύλια και αντίστοιχα ειδικά προγράμματα (πρόγραμμα του ΟΣΚ χρηματοδότησης ΕΠΠΕΡΑΑ [ΕΣΠΑ], “Εξοικονομώ κατ' οίκον” [ΕΤΕΑΝ Α.Ε.] και ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ II, Επιδεικτικά Βιοκλιματικά Σχολεία, “Βιοκλιματικές Αναβαθμίσεις Δημόσιων Ανοιχτών Χώρων”, ειδικό πρόγραμμα στεγών της ΔΕΗ, ειδικό πρόγραμμα ανάπτυξης φωτοβολταϊκών συστημάτων [ΚΥΑ ΦΕΚ 1587/τ. Β΄/22-09-10], πρόγραμμα “”Πράσινα Δωμάτια σε Δημόσια Κτήρια κλπ.) και γιατί έως τώρα, δεν έχει καταθέσει προτάσεις ένταξης στο τρέχον ΕΣΠΑ έργων ενεργειακής αναβάθμισης των σχολείων; Προτίθεται να διεκδικήσει την ένταξη συναφών έργων στο επόμενο ΕΣΠΑ;
  3. Ποια ήταν τα προβλήματα που εμπόδισαν το Δήμο Κέρκυρας και γιατί αυτά θεωρήθηκαν ανυπέρβλητα, κατά τη διερεύνηση των προϋποθέσεων υλοποίησης του προγράμματος: “Ειδικό πρόγραμμα ανάπτυξης φωτοβολταϊκών συστημάτων σε κτιριακές εγκαταστάσεις” [ΚΥΑ ΦΕΚ 1587/τ. Β΄/22-09-10];
Ο ερωτών βουλευτής
Σαμοΐλης Στέφανος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου